Derfor er The Local en flott ressurs for utlendinger i Norge

Det kan være ekstremt forvirrende å komme til et nytt land for å jobbe eller gå på skole. Alt er nytt, fra språk og kultur til enkle ting som å kjøpe en billett eller prøve å betale skatter. Derfor finnes det også et stort behov for lokal informasjon på engelsk. Myndigheter, skoler og arbeidsgivere er relativt flinke, men de dekker ikke alt. Det er her nettsteder som The Local kommer inn i bildet – med informasjon rettet direkte mot personer som er nye i Norge.

Bakgrunnen til The Local

The Local er ikke bare et nettsted i Norge, men en gruppe med virksomhet i en rekke land. Alle nettstedene har et likt design og fokus, men det er forskjellige team som jobber med innholdet. Felles er at artiklene er rettet primært mot utlendinger som er bosatt i, eller vurderer å flytte til, Norge eller et av de andre lokale landene.

The Local begynte som et ukentlig nyhetsbrev i Sverige i begynnelsen av 2004. Det var grunnleggeren Paul Rapacioli som begynte å sende nyhetsbrevet til andre deltakere i klassen med svensk for innvandrere. Nettstedet The Local ble lansert i Sverige i august i 2004. Ekspansjonen skjedde videre til Tyskland i 2008, Sveits i 2011 og Frankrike, Spania og Italia i 2013. Per 2022 har The Local virksomhet i Norge, Sverige, Østerrike, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia og Sveits.

Innhold og temaer

The Local i Norge publiserer innhold i kategorier som nyheter, praktiske tips, læring om Norge, norsk språk og jobber. Dessuten kompletteres disse kategoriene også med relevante aktuelle temaer, som covid og krigen i Ukraina. Fokus er likevel særlig på innhold som gir en dypere forståelse av det norske samfunnet, norsk kultur og norsk språk. Mange artikler har fokus på temaer som:

  • Jobb og studier i Norge. Mange lesere har kommet til Norge for å jobbe eller studere. Derfor er det nyttig med innhold om for eksempel norske ansettelsesprosesser, regler for ansettelse eller hvor det er mulig å finne jobber. Det samme gjelder for tilsvarende spørsmål innen høyere utdanning.
  • Kultur og sosiale koder i Norge. Det kan være vanskelig å forstå de forskjellige sosiale kodene i et nytt land, og flere artikler har fokus på de til tider forvirrende normene i det norske samfunnet.
  • Myndigheter og skatt. Som ny i Norge er det nødvendig for eksempel å folkeregistrere seg, skaffe seg et skattekort og levere skattemelding. Kanskje ikke så morsomt, men svært nyttig.
  • Økonomi og eiendom. Andre temaer innen økonomi er også viktig, og det gjelder særlig det å eie eller leie eiendom. Det norske boligmarkedet kan være forvirrende for utlendinger.

Forretningsmodell og medlemskap

The Local bygger på en forretningsmodell med både annonser, medlemskap og betalt innhold. Annonser publiseres som helt vanlige banner-annonser på nettsiden, samtidig som et medlemskap reduserer mengden annonser. Betalt innhold betyr sponsede artikler, som for så vidt også kan behandle temaer som uansett er interessante for leserne av The Local.

Medlemskap gir tilgang til flere artikler og nyhetsbrevet fra The Local. Dessuten vises det da færre annonser, og medlemmer kan også komme med forslag til innhold. Per 2022 er det mulig å tegne medlemskap til 49 kroner per måned eller 499 kroner per år. Hvis du er ny i Norge, eller bare er interessert i nyheter om Norge, bør du definitivt ta en titt på The Local.